Ontdek onze passie en ambities

Passie

Al eeuwenlang worden Inheemse volkeren geconfronteerd met bedreigingen en marginalisatie. Hun rijke culturen en diepgaande kennis, doorgegeven van generatie op generatie, staan voortdurend onder druk door externe invloeden. Het is in deze context dat IKC Int. een cruciale rol hierin wil spelen. Onze organisatie, gedreven door een diepe passie voor het behoud en de bevordering van Inheemse culturen, zet zich onvermoeibaar in voor de rechten, educatie en wetenschappelijke vooruitgang van Inheemse gemeenschappen.

We geloven dat door het ondersteunen van Inheemse gemeenschappen, we niet alleen helpen in het bewaren van hun erfgoed, maar ook bijdragen aan een rijker, duurzamer, meer divers en inclusief wereldbeeld. Ons werk is een eerbetoon aan de veerkracht en het doorzettingsvermogen van Inheemse volkeren, en een erkenning van hun onmisbare rol in het vormgeven van onze gedeelde toekomst.

Onze Ambities

Het Inheemse Kennis Centrum Internationaal (IKC Int.) vervult een essentiële rol in Nederland, zowel voor Inheemse gemeenschappen als voor de bredere Nederlandse maatschappij. Met zijn specifieke aandacht voor Inheemse culturen, tradities en kennis, levert IKC Int. een belangrijke bijdrage aan culturele diversiteit, educatie, bewustwording en sociale integratie.

ONZE SERVICES

Zeven toegewijde bestuursleden rond de tafel.

Oprichtingsdag van IKC Int:
4 augustus 2023.

Het bestuur van de stichting bestaat uit de volgende oprichters:

Mw. Angelique Arrindell-Stjura (Voorzitter)

Mw. Sherlien Sanches
(Vice-voorzitter)
Mw. Leander Vermaning (Secretaris)

Dhr. G. Sabajo (Penningmeester)

Dhr. M. Tjaaroeme (Bestuurslid)

Dhr. Tony Tucayano Pierre (Bestuurslid)
Dhr. G.A Stjura (Bestuurslid)

Over IKC int.

Het IKC Int. biedt een breed scala aan educatieve programma's en activiteiten die gericht zijn op het promoten van Inheemse culturen en hun geschiedenis. Deze dragen bij aan een beter begrip en respect voor deze unieke culturen. Het centrum speelt ook een belangrijke rol in het behouden van waardevolle Inheemse kennis, waaronder inzichten over de natuur, geneeskunde en duurzaamheid, wat ten goede komt aan de hele samenleving.

Cruciale Rol van IKC in Culturele Diversiteit

IKC Int. verrijkt Nederland door zich te focussen op Inheemse culturen, tradities en kennis. Deze inspanningen dragen bij aan culturele diversiteit, educatie, en sociale integratie binnen de Nederlandse samenleving.

Educatieve Programma's en Inheemse Bewustwording

Met een breed scala aan educatieve programma's verhoogt IKC Int. het begrip en respect voor Inheemse culturen in Nederland. Deze programma's bieden inzicht in de rijke geschiedenis en bijdragen van deze culturen.

Behoud van Inheemse Kennis voor Duurzame Toekomst

IKC Int. speelt een sleutelrol in het behoud van Inheemse kennis, vooral op het gebied van natuur, geneeskunde en duurzaamheid. Deze kennis is waardevol voor de hele Nederlandse samenleving en draagt bij aan een duurzamere toekomst.

quotes2Artboard 2

"IKC Int. verbindt Inheemse en Nederlandse culturen, versterkt de Nederlandse gemeenschap en bevordert het wederzijdse begrip."

Angelique Arrindell-Stjura (Voorzitter IKC Int.)

Bruggen Bouwen: Verbinden van Culturen

IKC Int. fungeert als een brug tussen de Inheemse gemeenschappen en de Nederlandse samenleving. Dit stimuleert culturele uitwisseling en bevordert wederzijds begrip. Voor in Nederland wonende Inheemsen is het IKC Int. een plek waar ze steun en een gemeenschapsgevoel kunnen vinden, wat hen helpt hun culturele identiteit te behouden en te delen met anderen.

Tot slot speelt het IKC een belangrijke rol in de sociale cohesie en integratie in Nederland door Inheemse culturen en kennis te integreren in het bredere culturele landschap. Dit maakt het

IKC Int. een onmisbaar onderdeel van de Nederlandse samenleving, waar het bijdraagt aan een meer inclusieve en begripvolle maatschappij.

Het Bestuur

Het bestuur van de stichting bestaat uit de volgende bestuursleden: (klik op foto's voor meer informatie).

Beloningsbeleid

Bestuursleden en overige vrijwilligers van IKC International ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden. Wel heeft een bestuurslid of vrijwilliger van IKC International recht op een onkostenvergoeding. In overleg met het bestuur wordt de hoogte van het vergoedingsbedrag bepaald, voor de kosten die door hem of haar zijn gemaakt tijdens de uitoefening van hun functie. (Lees verder in het verslag.)

Neem contact met ons op